Rogaland fylkeskommune
Postadresse: P.b. 130, 4001 Stavanger
Besøksadresse: Arkitekt Eckhoffs gate 1, 4001 Stavanger
Den røde ballongen
Produksjonsliste
Program

Den røde ballongen

Se alle bilder, videoer, lydklipp, vedlegg

Filmen Den røde ballongen av Albert Lamorisse handler om vennskapet mellom en liten gutt og en magisk ballong som følger gutten gjennom Paris` gater. Gutten løsner en ballong som har festet seg til en lyktestolpe og til naboenes overraskelse følger ballongen etter gutten.

En forunderlig og sanselig arthaus25film som vi alle kan kjenne oss igjen i tematisk, om vennskap, og hva og hvem vi kan være venner med. En film som kan få oss til å tenke på hva vi kan bruke leken til når vi trenger den.

Filmen ble en enorm publikumssuksess på 1950-tallet og regnes nå som en av filmhistoriens store klassikere.

Filmen vises i klasserom/auditorium og presenters med aktiviteter. Vi skal leke oss med rekvisitter, dramatisere situasjoner fra fortellingen- og leke ballongleken. Vi skal sammen finne eksempler på hva gode filmkvaliteter kan være, og hva som gir oss gode filmopplevelser.

Lærerveiledning

Spørsmål å samtale og reflektere omkring både før og etter filmen:

Hva er en ballong og hvor høyt kan en ballong sveve?
Kan man ha en rød ballong som venn?
Kan man ha magiske, usynlige og hemmelige venner – og hva bruker vi de til?
Kan en ballong bli magisk, hvordan da- kanskje den må ha rød farge?
Hvor mange ballonger trenger vi for å leke ballongleken?
Hva kan vi lære av å leke oss med figurer og situasjoner i filmer?
Hva er en filmklassiker? 
Hva kjennetegner en god filmfortelling?
Hva heter din yndlingsfilm- og hvorfor liker du akkurat denne filmen?
Kan vi kalle en filmvisning for en iscenesettelse i et rom?
Hvordan blir filmopplevelsen annerledes når vi ser film på skolen kontra kinosalen?
Hvordan kan bok- og filmfortellinger utfylle og forsterke hverandre?

Forslag til etterarbeid:
-Lån og les boken om Pascal, og undersøk bok- og filmkvaliteter.
-Beskriv den mest magiske og forunderligste situasjonen i boken og i filmen - er det de samme situasjonene, eller opplever vi situasjonene forskjellige ut i fra visuelle filminntrykk og auditive bokinntrykk?
-Tegn et portrett av deg selv med en rød ballong i hånden eller på hodet!
-Tegn deg selv sammen med en god venn, hvor dere holder mange ballonger.
-Syng sangen ”Jeg vil ha en blå ballong”, og bytt ut ordet blå med rød.
-Skriv på et ark alle ordene du tenker på når du sier PASCAL. Lag en fortelling med disse ordene som handler om hva som skjer videre med Pascal etter ballongreisen.
-Kjøp ballonger i alle regnbuens farger og sjekk ute om de kan fly!
-Finn frem en gammel bilderamme, plasser deg selv i rammen og forestill deg at du er Pascal, jenta med den blå ballongen, bestemoren eller av de andre karakterene  i filmen, som sier noe viktig om livet, magi, ballonger, vennskap og leken.
-Fyll et rom med røde ballonger og sett dere i rommet og les kjekke bøker!
-Blås opp ballonger i alle regnbuens farger, hold mange ballonger i hendene og dikt hyggelige setninger, si setningene høyt (om og om igjen) om vennskap og felleskap.
-Knyt mange ballonger sammen, slik som i filmen, og fest dem i et tre eller i en stolpe i nærheten av skolegården, butikken, barnehagen, i bestemors sin hage...
-Fest en rød ballong i en lyktestolpe – og se hva som skjer…

Om utøvere og produsenter


Om kunstner / utøver / gruppe


Medvirkende

  • Grethe Bekkevold (formidler)

Multimedia og vedlegg

Bilder

Den røde ballongen av Albert Lamorisse
Film
Trinn: 1 - 4
Praktisk informasjon
Programlengde
75 min
Maks publikumsantall
30
Arena / rom
klasserom/auditorium
Oppriggingstid
20 min.
Nedriggingstid
20 min.
Må blendes
Ja
Arrangører
Arrangert av:
Rogaland fylkeskommune
Produsent:
Medvirkende
  • Grethe Bekkevold (formidler)