Utforsk våre produksjoner og se hva som skjer!

Gå til kommune eller skole

DKS - Rogaland

Rogaland fylkeskommune

Postadresse: P.b. 130, 4001 Stavanger

Besøksadresse: Arkitekt Eckhoffs gate 1, 4001 Stavanger

Telefon: 5151 6864, 5151 6879, 5151 6600

E-post:elin.hetland@rogfk.no, anne.kristin.hoiland@rogfk.no

Kontaktperson:Elin Hetland
Anne Kristin Høiland

Antall produksjoner: 53

  • Alle
  • Grunnskole
  • VGS
Åpne filter

#Me&U (Rom for Dans)

Scenekunst, Trinn: 7-10
#Me&U utforskar spørsmål knytte til identitet, kropp og relasjonar. Gjennom framsyning og verkstad ønsker utøvarane å få publikum til å tenka gjennom eigne uttrykk og eigne val. Korleis ser me (på) kvarandre og korleis snakkar me til/med kvarandre?Ungdom veks i dag opp med ein bilde- og delingskultur på sosiale medium og treng verktøy til å snakke om kropp, grensesetting, kjønn og seksualitet, og til å sette grenser for kva dei ønsker å være med på.Årets nasjonale Ungdatarapport viser dessutan at eit stadig aukande kroppspress blant de ungdommar. Sosiale medium og merksemd på kropp, trening og kosthald gjer at dette blir opplevd som stressande både for gutar og jenter. #Me&U vektlegg dialog, samhandling og toleranse, og viser fleire kvalitetar ved det å være ung enn ytre ting som utsjånad og prestasjon.#Me&U er ein to-delt produksjon. Fyrste del er ein time  med verkstad der ungdommane deltar i skapande prosess og vising. Deltakarane møter kvarandre aktivt, reflekterer samen, deler erfaringar, deltar i ein kunstnarleg prosess og lagar korte koreografiar. Materiale frå verkstaden blir med vidare inn i ei scenisk framsyning.Publikum sit fyrst i grupper rundt kvar ”sin” utøver. Fem dansesoloar blir viste i rommet. Publikum kommer tett på ein utøvar og ein personleg historie til  utøvaren. Temaa kan for eksempel vera kjønnsidentitet, mot til å ta eigne val, det å kjenne seg utilstrekkeleg, kroppsfiksering og seksualitet. Dei fem soloane blir spelt på same tid i rommet, og lydar og historier smittar over på kvarandre. Etter kvart kjem dei fem utøvarane saman i ulike tablå og gjenkjennelege situasjonar; klasserommet, skolegarden, på fest og så bortetterMe opplever sterke historier om støtte, svik, utanforskap, sårbarheit, forelsking, samhald og styrke.​​​​​​​

Aleine med tankane

Musikk, Trinn: 1-7
ALEINE MED TANKANE har berre éin utøvar – nemleg cellisten Frida Frederikke Waaler Wærvågen. Frida synest det er fint å sitja heilt, heilt aleine og spela for eit publikum. Ho kjem til å førebu seg veldig mykje, for ho veit at borna er flinke til å lytta medan ho speler. 
«Eg likar å prøva å sjå tankane til borna medan eg speler», seier Frida. Cellisten Frida trur at det er mogleg for publikum å kjenna att eit breitt kjensleregister, sjølv om samtalen er utan ord, og utan medspelarar - forutan dykk, elevane Frida møter.
Etter konserten blir Frida igjen ei lita stund for å høyra kva elevane tenkjer om konserten, og om det dei har sett og høyrt.

Arrfjes

Litteratur, Trinn: 8-10
Terje Torkildsen les frå eige forfattarskap og snakkar med elevane om litteratur og lesing. Hovudvekta blir lagt på den historiske romanen Arrfjes frå 2013, der delar av handlinga føregår på Vigeland i Vest-Agder. TT er også komikar og bruker mykje humor i formidlinga.

AS A TIGER IN THE JUNGLE

Annet, Trinn: VG1-VG3
As a Tiger er en forestilling om Aman og Renu, fra Nepal, som ble solgt av menneskehandlere
og vokste opp som barneslaver i Indiske sirkus, men ble frigjort av en hjelpeorganisasjon,Chora Chori Nepal og sendt til et barnehjem i Kathmandu for rehabilitering til et selvstendigog voksent liv i frihet. Og i den sammenhengen var det vi møtte dem.As a Tiger in The Jungle er en sterk, viktig og hjertevarmende forestilling om barneslaverfrigjort fra Indiske sirkus. As a Tiger in The Jungle er en særegen og fantastisk blanding avsirkus og teater som skaper en fortelling en kritiker i England kalte for a life changing
experience.As a Tiger in The Jungle er inspirert av opplevelsene til de Nepalske sirkusartistene Renu ogAman som var slaver i Indiske sirkus gjennom hele sin barndom.Over 700 Nepalske barn er blitt frigjort siden 2002 fra Indiske sirkus. Barna ble plukket oppsom 3-4 åringer fra små fattige landsbyer i Nepal og solgt til sirkus i India. Selv om As a Tigerin The Jungle fokuserer på Aman og Renu's sjebne, setter forestillingen også søkelyset påmenneskehandel av barn generelt. Redd Barna regner med at menneskehandlere sørger forat det forsvinner over 1 million barn hvert år i verden. Dessverre er Norge også en bitte litendel av denne grusomme statistikken.I 2013 tilbrakte Ali Williams, produsent i Britiske NoFit State Circus, 1 år som prosjektlederfor etableringen av Circus Kathmandu, et kompani bestående av 13 frigjorte barneslaver fraIndiske sirkus som bestemte seg for å satse på den eneste kunnskapen de hadde etter enbeinhard og tragisk oppvekst som sirkusslaver. Blant disse var Aman og Renu.Ali Williams inviterte Sverre Waage til Nepal for å møte de 13 sirkusartistene og lære demnoe om forestillingsutvikling og regi. Det var starten på et samarbeid mellom Ali Williams ogSverre Waage i å bygge broer mellom Kathmandu og det etablerte europeiske sirkusmiljøetav kompanier, produsenter og programmerere.

As a Tiger in The Jungle, Credits:
Medvirkende: Renu Ghalan Tamang (Nepal), Aman Tamang (Nepal) og Loan TP Hoang,(Norge/Vietnam)Tekst, manus og regi: Sverre Waage (Norge)Musikk: Per Zanussi (Norge)Scenografi og kostyme: Rhi Matthews (UK)Sirkusrigg design: Tarn Aitken (UK)Lysdesign: Leif LePage (Frankrike/UK)Konsulent koreografi: Hanna Filomen Mjåvatn (Norge)Konsulent sirkusferdigheter: Mish Weaver (UK)Produsent: Ali Williams (UK)En Cirkus Xanti produksjon i samarbeid med Ali Williams Production (UK).Co-produsenter: Bærum Kulturhus (Norge), NoFit State Circus (UK), PIT (Norge) og ChoraChori (Nepal/UK).

BARE EN VÅT MUNN

Scenekunst, Trinn: VG1-VG3
Bare en våt munn er en dokumentarisk teaterforestilling der Lindeberg/Nilsen undersøker den vestlige kulturens ideer om kvinnelighet. Materialet er et tjuetalls rå og ærlige dybdeintervjuer med kvinner i ulike aldre og bakgrunner. Forestillingen rammes inn av selvbiografiske tekster, kjønnssymbolikk og populærkulturelle klisjeer.
«Dersom kvinner har mislyktes i å skape ‘allmenngyldig’ kunst fordi vi er fanget i det personlige, hvorfor ikke da gjøre det ‘personlige’ allmenngyldig og gjøre det til gjenstand for vår kunst?» Chris Kraus

Hva finnes bak vår egen iscenesettelse av oss selv. Hva ligger i historiene vi aldri forteller? Historiene om seksualitet, kropp, skam og maktspill. 

«Dette var sykt sterkt. Er det sant at det er ekte intervjuer?» Vgs-elev

Forestillingen går rett inn i en debatt og undersøkelse av blant annet kvinnelig seksualitet, der kropp og seksualitet har blitt et forhandlingskort som brukes for å få handlingsrom.

I forestillingen trer publikum inn i et «kvinnelighets» univers der klisjeene er tatt ut i det ekstreme. De to skuespillerne iscenesetter seg selv som gudinner – sterke, seksuelt frigjorte, behagfulle, omsorgsfulle og morderlige. Hva kreves og hva slags makt og privilegier får vi gjennom å gå i møte med den heteronormative vestlige kulturens kvinneideal?

70 % av tekstmaterialet i denne forestillingen er direkte hentet fra intervjuer.
"Jeg ville anbefalt denne forestillingen til alle ungdommer og voksne. Dette er en samtale om nærhet, sex og selvbilde som er utrolig viktig – ja nesten helt nødvendig spør du meg." Unge stemmer

«I vår kvasifrigjorte tid er dette arbeidet, i mine øyne, et kunstnerisk svar på en kollektiv og individuell situasjon som roper etter denne typen åpne, ujålete måter å behandle denne knudrete, tabubelagte tematikken på.» Chris Erichsen, Scenekunst.no

«Forestillingen er søt, rar, fin og ikke minst modig. Med humor og varme er dette rett og slett umulig å ikke bli sjarmert av. Bare en våt munn er et svært vellykket sceneshow. For ordens skyld: Mannen ved siden av meg anbefaler også dette på det varmeste.» Under Dusken

Brune (Teater Joker)

Scenekunst, Trinn: 5-7
Om dagen er Rune Rune, men om natten er Rune Brune- superhelten som ikke er redd for noen ting!Med pensel og brunmaling lister Brune seg ut. Og det er vel ikke Rune sin feil at Brune maler syklene til de store guttene i superhelt-timene?Brune er en forestilling som er bygget på boken "Brune" av Håkon Øvreås. Med scenografi inspirert av tegningene i boka og nyskrevet musikk, fortelles historien om Rune, moren og faren, bestefaren og alle vennene, uvennene, presten og politimennene i den lille byen der Rune blir til superhelten Brune når natten senker seg.En forestilling om vennskap, mot og om å ta igjen. Det er også en forestilling om å savne bestefaren sin, og om hvordan alt kan gå galt når superheltkreftene ikke lenger strekker til.Boken ble vinner av Nordisk råds barne- og ungdsomslitteraturpris i 2014 og nominert til Brageprisen i 2013.Forestillingen er produsert i samarbeide med Akershus Teater.Støttet av: Spenn.no, Fond for lyd og bilde, Høyskolen i Oslo og Akershus, Det Norske Komponistfond og FFUK.no

Chromophilia

Visuell kunst, Trinn: 1-4
Chromophilia – kjærlighet til farge
Lukk øynene og forestill deg en verden uten farger. Ikke bare hadde det vært utrolig kjedelig, men det hadde også vært vanskelig å finne informasjon eller å skille seg ut i mengden. Ordet Chromophila betyr kjærlighet til farger. Men hva er egentlig farge? I dette programmet får elevene møte en formidler fra Stavanger kunstmuseum, og bli med på en utforskning av fargene og deres virkning. Formidleren har pakket sekken full med regnbuens alle farger, flere morsomme fargeeksperimenter og noen kunstverk.

Dei reisande

Kulturarv, Trinn: 5-7
Romanifolket har vore ein del av det norske folket sidan 1500-talet. I ei tid utan internett, radio og TV bar dei med seg både folkemusikk og nye impulsar frå kontinentet, og mange av dei største spelemennene i norsk folkemusikk har vore av romanifolket, eller dei reisande som dei og vert kalla. På same tid vart romanifolket òg utsett for undertrykking og overgrep frå storsamfunnet.
I samarbeid med Haugalandmuseene presenterer DKS Rogaland noko av den lokale historia og kulturen deira.
Heile mellomtrinnet vil få ein konsert med songar frå det norske romanifolkets rike musikktradisjon.Sjuande klasse vil få eit utvida tilbod i samsvar med deira læreplan. Mange av dei reisande livnærte seg som dyktige handverkarar, og sjuande klasse får òg prøva seg på romanifolkets handverkstradisjonar i lag med formidlaren Elisabeth Ringdal Nilsen, som sjølv er representant for romanifolket i Rogaland. Denne økta vert på ca to skuletimar.

Den fantastiske skogen

Litteratur, Trinn: 8-10
Du rusler gjennom skogen,
med sol på hendene dine
som varmen av blyge kjærtegn.
Da trår du på en kongle på stien,
kjenner det mjuke trykket av den
gjennom sålen på skoen din.
En liten hendelse, så liten at
den nesten er ingenting.
Men vær hos den
med hele ditt menneske.
For det hender deg på Jorden dette.
Du lever. Lever.Hans BørliDen fantastiske skogen viser vei til alt det fascinerende som skjuler seg blant trærne, men som du kanskje ikke vet så mye om. Visste du for eksempel at trærne presser vann fra bakken og 50 meter opp i lufta, uten heis eller pumpe? Eller at trærne samarbeider med sopper for å skaffe seg mat? Eller at mauren er blåveisens pollenbærer? Og at plantene skjuler både medisin, mat og gift? Den fantastiske skogen vil gi elevene både aha-opplevelser og vekke ny nysgjerrighet.
John Yngvar og Lars kommer til skolen og vil fortelle mer om den fantastiske skogen. Sammen med elevene vil de gjøre forsjellige eksperimenter i klasserommet før John Yngvar og Lars tar med elevene ut i nærmeste skog eller skogsholdt. Der får elevene kjenne på humus, et levende mykt teppe pulserende av plante og dyreliv. Formidlerene forteller og viser hvordan ulike organismer hjelper hverandre i et intimt samliv.

DEN NORSKE SLAVEHANDELEN

Kulturarv, Trinn: VG1-VG3
Me les om slavehandelen og tenkjer at det var slikt dei dreiv med i USA i gamle dagar.Noreg går på mange måtar fri frå denne mørke historia. Danmark-Norge var til og med det første landet i verda som gjorde slaveri forbode, allereie i 1802.At det var nordmenn som deltok, både på skipa, på slaveforta i Afrika og i koloniane på andre sida av havet er kanskje ukjent for mange, men på Afrika sin kyst ligg det konkrete kulturminner som fortel noko anna, og det er dei Dansk-norske slaverforta. Det viser seg at nordmenn var med i alle ledd av slavehandelen. Dei jobba som matrosar og styrmenn, guvernørar og dommarar, og fleire hundre tusen afrikanarar blei frakta over havet med dansk-norske skip. Anders Totland snakkar om denne mørke og lite kjende sida av norsk historie. Tenkjer du at dette høyrer til fortida, og at denne historia ikkje er noko me som nordmenn må forhalda oss til i dag? FN sin arbeidsorganisasjon ILO har rekna ut at det er meir enn 40 millionar menneske i verda i dag som er offer for moderne slaveri.Totland dreg linjene opp til vår tid og utfordrar elevane på om det er noko som vedgår oss i dag.


Det magiske skrinet

Litteratur, Trinn: 1-4
Nina har arvet et magisk skrin fra morfar men trenger hjelp av elevene til å åpne det. I skrinet er det små gjenstander som leder inn til fortellinger og sanger. Hovedfortellingen handler om å være annerledes, å bli akseptert for den man er samt hvor vanskelig det er å holde på en hemmelighet helt for seg selv.Elevene får oppleve å lytte til fortelling som setter i gang fantasien og den indre billedverden. Det vil bli brukt en del instrumenter som effekter til fortellingene og publikum får være med å synge.Fortellerstunden er intim og derfor passer det med små rom alt etter hvor mange elever det blir.
Forslag til forarbeid: Snakke om hvem som kommer og hva skal skje. Etterarbeid: Tegne eller male det de husker av fortellingen.

DNA? AND? Tilrettelagt

Musikk, Trinn: VG1-VG3
Vi improviserer frem musikk sammen, og setter en musikalitet i spill som er uavhengig av tekniske fer­digheter.DNA? AND? er et musikalsk prosjekt for barn med spesielle behov, Vi prøver ikke å lære dem noe som helst, men lar dem spille og være musikere, og er med på å improvisere fram musikken på deres premisser.Prosjektet har eksistert i ulike former siden 2013, og ført til bl.a. deltakelse på den internasjonale improvisasjonsfestivalen All Ears og musikkutgivelse på franske Dokidoki.

En spurv og en diva

Musikk, Trinn: 8-10
I vennskapet finner de trøst og styrke hos hverandre
Den franske artisten Edith Piaf med kallenavnet «Spurven» - og den syngende filmstjernen og divaen Marlene Dietrich var begge superstjerner i sin samtid.De to verdenskjente artistene levde begge et liv i rampelyset, og blir sterkt assosiert med tiden rundt 2. verdenskrig. Piaf kom fra fattige kår i Paris, Dietrich fra overklassen i Berlin. De var totalt forskjellige i estetisk uttrykk, bakgrunn og stil, men utviklet likevel et nært vennskap som varte livet ut.
Gjennom musikken og sin innsats under 2. verdenskrig inspirerte de begge sin samtid. De satte dype spor i historien. Med kabaretformen som ramme får vi bli kjent med de to stjernene, og ta del i både suksess så vel som personlige opp- og nedturer.Sangene blir vekselvis sunget på norsk, tysk, fransk og engelsk.

Fargeville

Visuell kunst, Trinn: 5-7
Sjablongtrykking - et grafikkverkstedGrafikk er en morsom og engasjerende måte å lage bilder på. Historisk sett går teknikken langt tilbake i tid. I dette verkstedet bruker vi motiver og former laget som sjablonger og farget sverte for å lage grafikk.Elevene leker og fabulerer seg frem til egenkomponerte bilder. De kan bruke sjablonger som vi har med, eller de kan klippe ut sine egne.Sjablongene valses inn med sverte, vi har med rød, gul, blå, hvit og svart farge. Vi viser hvordan disse fargene kan blandes til nye farger. De ferdige komponerte bildene trykkes så over på papir ved hjelp av en grafikkpresse. Dette gir et speilvendt avtrykk fra trykkplaten over til papiret. Elevene får komponere 2 bilder hver.

Fendelhorgens flokk (Robsrud & DeaN)

Scenekunst, Trinn: 1-7
En løssluppen forestilling med en skuespiller, en amerikakoffert, en dusj og flere dukker. Dere kan vente dere en forestilling med masse komikk, intrikate forviklinger, deltagende barn og en god porsjon scenemagi. Det starter ikke godt. Uno, som bor i en koffert, står i dusjen når publikum kommer inn og han oppdager de ikke før han er ferdig med morgenvasken. Etter å ha summet seg, klarer han til slutt å fremføre eventyret: Den Foruroligende Forhistorien Til Den Forferdelige Fortellingen Om Fiolinspilleren Finagel Og Hans Redselsfulle Reise Gjennom Det Dype Berg Til Sølvkongens Skinnende Silverslott, Som Skildrer Det Selsomme Sagnet Om Selveste Silverdalskongen Og Sølve Den Sæle Hans Sønn, Og Den Striden De Stred Mot Den Forhatte Flokken Av Fendelhorgformede Fryktens Figurer I: Slaget om Silverdalen! Men det er ikke lett å være alene på scenen. Spesielt når dukkene ikke alltid er enig med dukkespilleren om hva som skal skje...

Fisketur + Guggen

Film, Trinn: 1-4
Grethe Bekkevold vil i denne produksjonen formidle to korte animerte filmer. Første og andre trinn skal få se filmen Fisketur. Andre og tredje trinn får se Guggen: Du store gauda.Fisketur: Katten Betty er sulten, alene og fisker i elven, og i elven er det nesten bare skrot. Hun seiler på elven og plutselig dukker det opp litt magiske og fantasifulle dyr- som for eksempel bananfugler, gjenstander og insekter. Betty er alene, og tenker kanskje på hvor hyggelig det ville være å ha noen å være sammen med. I filmen oppstår det farer og Betty rekker ut en hjelpende pote. Til slutt blir det tangodans!
Guggen: Du store gauda: Dette er historien om kloakkrotta Guggen og jakten på byens største gaudalager. Om en vill og dramatisk ferd gjennom uendelige kloakkrør. Om møter med gigantiske katter, mannevonde edderkopper, sultne alligatorer og enda flere fæle katter. Om reiser på flåte, om tauklatring, om graving og løping. Og det er nære på nesten hele tiden, men det går kanskje bra til slutt. En grusom spennende historie.

Fra musikk til bilde til musikk

Musikk, Trinn: 1-4
Gjennom "Fra musikk til bilde til musikk" gir Didrik, Reidun og Vidar barna en innfallsvinkel til musikk og billedkunst, som kalles Det ordløse "språket". Barna vil bli inspirert av levende musikk og gir uttrykk for dette gjennom tegning og maling. Tegningene  til barna vil deretter inspirere musikerne til å lage mer musikk. Har musikken barna hører farge og form?  Får barna andre assosiasjoner når de eksponeres for musikken?                             Kan man skape en stemning der man ikke alltid trenger å forstå for å kunne oppleve?Musikerne vil bruke bildene som grafisk notasjon og spille de forskjellige stykkene og på den måten får barna lytte til sin tegning, sitt maleri. Noen vil mulig lytte til trompeten mens andre til gitaren. vis der er tid til overs kan man sette sammen tegningene og deretter spille dem som en komposisjon. I et bilde kan hver fargenyanse, strekretning, strekbredde, størrelse ha sin mening. I  musikk kan hver toneklang, tonestyrke, toneovergang og pause ha sin mening. 


Gikk Moe på do tro?

Litteratur, Trinn: 1-4
Gikk Moe på do tro? er ei formidling om Jørgen Moe og eventyra han samla inn. Her får elevane ei annleis oppleving i klasserommet.
Aimi tek elevane med til Moe gard og vil med munnleg forteljarkunst og musikk blåsa støv av bøkene og liv i eventyra.Saman fabulerer dei om tida Moe levde i, om garden han budde på, og korleis eventyra har reist frå munn til øyrer til munn, - kanskje byrja dei på do? Mindre kjent er det at Jørgen Moe samla gåter, dyrenamn, leiker og ikkje minst folkemusikk. Ingvild Græsvold fortel om Fanitullen og speler så det rykkjer i dansefoten. Nokre av elevane får prøva seg på å dansa Gangar medan dei andre held takta. Så får elevane prøve seg på eit skikkeleg Hallingkast. I tillegg til å improvisere fram lydar og klangar på fela som passar til eventyra, speler Ingvild både bruremarsj, musikk av J.S. Bach, Tom Waits, Robert Schumann og Johannes Brahms.

GOTOGUTA (Frikar)

Musikk, Trinn: 5-7

 I GotoGuta møter vi tre mannlige dansere og en hardingfelemusiker. Tre unge menn skal danse halling. Delen som handler om å vise hvor sprek og spenstig man er, går lett. Men for å danse sammen må de nødvendigvis ta på hverandre.  Og kan det bli litt keitete og kleint når det oppstår fysisk kontakt mellom gutta? Denne forestillingen benytter tradisjonell mannsdans og musikken som hører til, for å pirke i stereotype holdninger til kjønn.
GOTOGUTA er et forestilling der scenekunst, musikk og kulturarv virker sammen.

HARD ER MITT LANDS LOV

Litteratur, Trinn: VG1-VG3
Kven var dei norrøne menneska som budde på Grønland? Korleis levde dei og kvifor forsvann dei?Den islandske sagalitteraturen er kanskje Nordens største bidrag til verdslitteraturen.Korleis går ein til verks når ein skriv skjønlitterære tekstar med handling frå fjerne tider? Kva er dei største utfordringane og korleis finn ein inspirasjon?Desse spørsmåla vil Tore Kvæven freiste å svare på. Han vil lese utdrag frå romanen «Når landet mørknar» som vant Brageprisen i 2018. Gjennom ord og bilete tek han med lyttarane til fjerne tider.

Hvalagapet

Film, Trinn: 5-7
Hvalagapet tar utgangspunkt i tolv år gamle Rikkes første møte med kjærligheten. Det er mange ting hun gjerne vil si til Dani når de møtes i skolegården etter skoletid. Hun vil fortelle at hun tenker på ham mer enn de andre guttene i klassen. Hun synes at han er søt, og at de kanskje kan bli mer enn bare venner? Det er rart hvordan ting blir; Hun sitter bakpå sykkelen, de leker i lyngen, og de prøver å finne ut hvor de har hverandre. Da Rikke endelig får sagt at hun liker ham kysser de - to ganger. Så er magien over for Rikke.Filmen handler om spennet i de store sterke følelsene som oppstår i denne situasjonen. Følelsene svinger fra en tilstand av forventing og forelskelse til en ny tilstand av ubehag og skuffelse.

iHuman

Film, Trinn: 8-10
Vi står ovenfor en revolusjon innen kunstig intelligens der AI (artificial intelligence) forandrer livene våre og verden forøvrig. Noen mener AI kan løse våre største utfordringer, samtidig frykter andre at kunstig intelligens vil bli vår undergang. iHuman følger pionerer på frontlinjen av AI kappløpet for å finne spørsmålene vi må stille når det som kalles "The New Big Bang" forandrer oss, samfunnet vårt og framtida. 
Hvordan påvirker AI hvem vi er? Hvordan kan vi forsikre oss at vi utvikler en teknologi som ivaretar menneskets beste? Hvilke mål og verdier programmerer vi inn i kunstig intelligens?  Ved dette vendepunktet i historien er det svært få som forstår hva kunstig intelligens er og hva som kommer vår vei.  iHuman er en reise ut av science fiction og inn i de virkelige historiene bak kanskje den kraftigste og mest spennende teknologien vi har skapt.

Jernalderen der du bur

Kulturarv, Trinn: 5-7
Jernalderen der du bur.
Elevane får vere med på ein imaginær tur tilbake til jernaldaren i eige nærmljø i lag med formidlarane. Elevane får også helsa på volven(gjennom formidlar Maritha Nielsen) og får kjennskap til volven sin plass i samfunnet i jernaldaren.
Formidlinga vert kopla opp mot lokale kulturminner og funn fra nærområdet til skulen, og elevane får dermed kjennskap til forhistoria lokalt der dei bur.
Formidlarane tek i bruk ulike metodar for å levandegjere historia gjennom dialog, modellar, interaktivitet og demonstrasjon. Elevene får smake på lyder , sjå gullbrakteater  og orginale spinnehjul i kleberstein frå jernaldaren. 
Siste del av formidlingsprosjektet blir i form av ein verkstaddel der elevane får laga sin eigen gjenstand i kleberstein.

Konsert med TØFL

Musikk, Trinn: 8-10
Indiepop-bandet TØFL (les: tøffel) fra Stavanger ga ut sin debut-EP «Eg ska» 20. april 2018. Tre av fem låter ble listet på NRK P3 og EP'en høstet god kritikk fra blant annet Klassekampen og GAFFA, som begge ga den 5/6. Bandet har siden spilt konserter over hele Norge, og nådde nylig over 1 million streams på Spotify.

TØFL er et band for ungdommen. Relaterbare tekster, eksplosive, livlige live-show og dansbare låter har resultert i oppvarmingsjobber for blant andre Sløtface, Silja Sol og Dagny de siste to årene. I april dro bandet på sin første Norgesturné, med utsolgte konserter i både Oslo, Trondheim og Stavanger. Under klubbøya ble bandet publikumsfavoritt og vant konkurransen om å få den siste plassen i Biblioteket på Øyafestivalen 2018. I september solgte bandet ut Klubben på Samfundet i Trondheim. TØFL er et band som best oppleves live, et resultat av bandets streben etter høy produksjonsverdi, personlighet og ikke minst spilleglede.
Tekstene er skrevet av vokalist Hans Markus Riisdal, og beskriver vokalistens hverdag gjennom ungdomstiden på en tragikomisk og gjenkjennbar måte. De tar ofte opp sosiale temaer, som det å ikke passe inn og å strebe etter et bedre liv, noe som i sin tur har ført til uoppfordret hyllest fra forfatter Tore Renberg, og at de nylig ble kåret til Ukas Urørt av NRK
P3. Lyrikken fremføres gjennom spretten gitarbasert pop på randaberg-dialekt, noe som oppleves som friskt og modig.

TØFL har et sterkt ønske om å gi elever i Rogaland et første møte med indie-konserter fremført på sin egen dialekt. Konserter for de under 18 er mangelvare i en by som Stavanger og omegn, og TØFL håper med dette å være med på kunne bygge et støttende og åpent musikkmiljø for Stavanger fremover. TØFL er opptatt av å skape en konsertopplevelse som
både er meningsfull og gøy.

KUNSTEN Å VÆRE SYNDIG

Film, Trinn: VG1-VG3
I Sudan finnes et ordtak; «hvis du ikke lenger har en familie, lag din egen i leire». Eller med andre ord; ett menneske i leire er bedre enn mennesker av kjøtt og blod som vil deg vondt.I dokumentarfilmen "Kunsten å være syndig" følger vi kunstneren Ahmed Umar hjem til Sudan.  Når Ahmed velger å stå frem som homofil starter han en mediestorm. Ahmed bor trygt i Norge men velger å reise tilbake til Sudan på besøk der det er dødsstraff for å praktisere homofili.Filmregissør Ibrahim Mursal er også fra Sudan, men fra en mer konservativ bakgrunn. Han bestemmer seg for å starte en samtale med Ahmed, for å forstå. Hvorfor er Ahmed homofil, og hvorfor velger han som første sundaneser å stå frem offentlig? Ibrahim følger også Ahmed i hans prosjekt med å lage en bunad til sin norske statsborgersermoni, denne skal bestå både av norske og sudanesiske element. I Sudan møter de flere homofile som lever i skjul. De møter til slutt Ahmeds mamma som skammer seg over at sønnen er homofil. Vil hun klare å åpne hjertet sitt?

Lampen og speilet

Visuell kunst, Trinn: 8-10
Kva motiverer kunstnaren til å skape? Og korleis kan kunst påverke verda?
Med utgangspunkt i dei to metaforane lampen og speilet ynskjer prosjektet gjennom ei samling kunstverk sett saman i ein formidlingsinstallasjon å gjera elevane kjende med, samt inspirera til refleksjon og samtale rundt, kunstens vesen og funksjon - frå det poetiske og estetiske til det politiske og kritiske.Økta startar med ei felles innleiing ved formidlar, før me alle beveger oss rundt i installasjonen og observerer. Elevane går så saman i mindre grupper og diskuterer verka ved hjelp av eige formidlingsopplegg. Økta endar opp i ein felles samtale der me deler våre refleksjonar og inntrykk.

LULLA (tilrettelagt)

Scenekunst, Trinn: 1-10
Vuggesang og nærvær
En interaktiv forestilling
Forestillingen Lulla formidler en verden av sang, bevegelse og musikk, hvor vuggesang oppstår både i ny og i tradisjonell form. Et musisk møte, som åpner for deltakelse fra elevene på deres egne premisser. Forestillingen formidler ikke en konkret historie. Med utgangspunkt i vuggesanger inviteres det til kroppslige interaksjoner og musikalsk samspill der nærvær, lytting og lek er sentralt. Lulla utforsker et uttrykk som oppstår i rommet når kunstnerne, elevene og de voksne utgjør den både den kunstneriske og sosiale helheten. Både lyd og bevegelse bærer preg av en åpen og inviterende form, hvor målet er å oppnå dialog og samspill med elevene.
Utøvere er Gerd Elin Aase, Nils Christian Fossdal
Iscenesetter Siri Dybwik
Komponist Nils Christian Fossdal
Scenograf Kit Bjørn Petersen
Studiomusikere Andreas Utnem, Bergmund Waal Skaslien
Søm Britt Stigen Martinsen, Kari Helene Gryte
Designer/tekniker Karl Oskar Sørdal
Faglig veileder Thomas Cabaniss
Foto Morten Berentsen, Tale Hendnes
Koreografisk rådgivning Anne-Linn Akselsen, Ida Wigdel
Samprodusent Dansens Hus
Regional produsent RAS

Lyden av Munch

Musikk, Trinn: 1-7
Hvordan ville det høres ut hvis maleriene fikk musikk?
Det er en mann som har klart å male et bilde som du nesten får vondt i ørene av å se på. Han het Edvard Munch. Han malte ikke bare det han så, han klarte også å male hvordan det føles når man er forelsket, sjalu, sint og redd.Siden Munch klarte å male så du nesten kan høre ”Skrik”, hadde musikerne i bandet Sphinx lyst til å se om det var lyder og musikk i de andre bildene hans også. I denne konserten spiller de det de hører når de ser på Munchs bilder. Det er akkurat som om musikerne snakker om bildene, uten ord, med instrumentene sine. De gir lyd til fargene, figurene og stemningene i maleriene. Og noen ganger er det ikke lett å si om bildene blir levende eller om musikerne blir en del av maleriet.

LYDROMMET

Musikk, Trinn: 1-10
Hva skjer i det mørke rommet?Elevene møter et mørkt rom. Gjennom små, voksende lyspunkter avdekkes fire utøvere. Hva er dette? Hva kommer til å skje? Utøverne ønsker å skape noe nytt og unikt på hver skole. Elevene blir med på en konsert hvor lys og musikk påvirkes av elevenes tilstedeværelse i rommet, noe som åpner elevenes sanser og gjør dem mottakelige for musikken som omgir dem på konserten.Når blir lyd musikk? Utøverne er opptatt av å tøye grensene for hva som oppleves som musikk og tar ofte ikke de enkleste og mest opplagte musikalske valgene.Vi møter tre musikere og én lyskunstner som lager en unik lyskonsert på hver skole.

MELTING

Musikk, Trinn: VG1-VG3
Veit du kor mange gonger du kan fly til Thailand før jorda går under? Eller kor mykje CO² det kostar å laga ei teaterforestilling?
Melting er tre ting på ei gong: føredrag, konsert og teater. Melting er politisk analyse, musikk framført på vinglas og ein enorm roterande installasjon som fyller scenen og gir assosiasjonar til verdsrommet. Det handlar både om det store systemet og det vesle mennesket. 
– Kva skjer når isen smeltar? Når økonomien smeltar?
– Kva skjer når samfunn, velferdsstat, fellesskap, offentleg kunstfinansiering og framtidsutsiktene våre smeltar?Melting er eit samarbeid mellom Amund Sjølie Sveen, installasjonskunstnar Lawrence Malstaf og musikarane i Slagr.Sjå vedlegg om fagleg relevans for læreplanen.

MISS TATI

Musikk, Trinn: VG1-VG3
I eit intervju med Dagsavisen seier Miss Tati: «Fokuset mitt er å gjere gode konsertar. Eg trivst best på scena. Det er der eg er i mitt ess. Energien mellom meg, bandet og publikum er det beste eg veit».Miss Tati skriv sin eigen musikk, og ho hentar inspirasjon frå alle stilartar ho likar - hip-hop, R&B, soul - for å laga si eiga musikalske oppskrift. Musikk er terapien for kvar og ein augneblink i livet. Elevane er inviterte med på Miss Tati si musikalske reise.

MOT STJERNENE

Litteratur, Trinn: VG1-VG3
Hva er det mest dyrebare ungdommen har?Det er fremtiden som en åpen arena for drømmer og kritiske ideer, for selvrealisering og samfunnsendring, for det uhørte og det usagte. Er de unge i dag en ny kosmopolitisk mennesketype eller en marginalisert generasjon av avmektige?Korona, klimakrise, flyktningkrise og populisme preger Europa. Har vi mot til å stå for verdier som ytringsfrihet, solidaritet og gjestfrihet når de skal omsettes til praktisk politikk?
Kan vi leke oss frem til fred? Data og video spill er designet til å oppfylle ekte menneskelige behov som den virkelige verden er ute av stand til å oppfylle. Hva ville skje om vi brukte alt vi vet om spilldesign til å fikse det som er galt med virkeligheten?Carsten Jensen (f. 1952) er en av Danmarks fremste journalister og forfattere og ble verdenskjent med bøkene Jeg har sett verden begynne (1996) og Jeg har hørt et stjerneskudd (1997). Den danske forfatteren og ytringsfrihetsforkjemperen fikk i år den høgthengende Palme-prisen for sitt engasjement for forfulgte og undertrykte. Jensen har vært en markant kritisk stemme i den danske offentligheten i en rekke år. Ikke minst har han tatt til orde mot den tiltagende fremmedfientligheten i det tradisjonelt så liberale Danmark, noe som har gjort han til en hoggestabbe i et stadig mer vulgarisert presseklima.

Nina og sommarfuglfiskane

Musikk, Trinn: 1-7
Nina er Nina. Ho speler gitar og syng, og det er ho som skriv songane til bandet. Sommarfuglfiskane er Ivar og Dan, og dei speler trommer og bass. Sommarfuglfiskar kan vera like fargerike og ulike som sommarfuglar. Slik er det òg med dette bandet, som blandar saman musikk og taktartar frå land som USA, Kuba, Kongo – og Noreg.Alle tekstane er av Inger Hagerup, ein forfattar som skreiv dikt for både for vaksne og barn. Dikta for barn er fargerike, morosame og litt sprø. Dette er dikt me kan undra oss over. Kanskje er det ikkje alt me skal forstå?Nina og bassist Dan møtte kvarandre då dei studerte jazz i Trondheim. Her spelte dei og fann på ny musikk dagen lang. På denne turneen er Ivar med som trommeslagar. Han studerer musikk i Oslo.

Norr – Da gudene breaket

Kulturarv, Trinn: 8-10
Norrøn mytologi møter breaking og animasjon i denne fantastiske forestillingen om gudene i Åsgard og deres kamp mot mørkets onde krefter.Inspirert av Voluspå og Snorres Edda har Absence skapt en fantastisk forestilling om norrøn mytologi. Historien følger de norrøne gudene i Åsgard fra verdens skapelse til Ragnarok, verdens undergang. Forestillingen er laget i ekte Absence stil, som for mange er synonymt med rå breaking, en god dose humor, fantastisk musikk og akrobatikk på ekstremt høyt nivå.Absence har tolket denne dramatiske og til tider mørke fortellingen på en spennende og nyskapende måte ved å kombinere teater, breaking og animasjon. Norr er en actionkomedie som passer for hele familien, enten du er 7 eller 70. Du kommer garantert til å kjenne vikingtrommenes rytmer på kroppen! Først fantes ingenting, bare ild og is i Ginnunga gap. Etterhvert som isen smeltet ble liv til. Den onde jotnen Yme reiser seg fra mørket. Odin bekjemper Yme og bruker kroppen hans til å skape verden. Han lager et hjem til menneskene, Midgard. En borg hvor gudene kan bo, Åsgard. Og et sted hvor de onde jotnene kan bo, Jotunheimen. Og til slutt en bro i mellom disse stedene, Bivrost.Odin hadde flere sønner, men to var hans favoritter. Tor, tordenguden, han er den sterkeste av de alle og når han svinger hammeren sin Mjølner skjelver hele verden. Balder, lysets gud, han er den fagreste og snilleste blant dem, og alle elsker han. Balder skaper balanse i universet.En natt får Odin et mareritt som spår at han kommer til å miste sønnene sine og at den verden han har skapt kommer til å gå til grunne i ragnarok. Balder er nøkkelen til det hele, han må ikke komme til skade. Odin setter ut på en reise for å få alle vesener og vekster til å sverge å ikke skade Balder. Alle sverget utenom en, en så ung og harmløs vekst at Odin ikke trodde den ville skade, mistelteinen.Odins favorisering av sønnene sine skaper frustrasjon og sinne i Loke. Han klarer å lure ondskap inn i Åsgard, han sniker Fenrisulven forbi gudenes vokter Heimdall. Når han får høre om mistelteinen legger han en slu plan for å ta livet av Balder og sette i gang verdens ende.I Ragnarok utkjempes den klassiske kampen mellom gudene og mørkets skapninger. Tor prøver å bekjempe Midgardsormen, Odin mot Fenrisulven og Heimdall sloss til sine siste krefter for å prøve å stoppe Loke.Co-produsert med Den Nationale Scene.

PEER GYNT. TEGNESERIEROMAN

Kunstarter i samspill, Trinn: VG1-VG3
Stormannsgal, egoistisk, hyklersk og amoralsk er berre nokre av karakteristikkane av Peer Gynt. Bondeguten og verdsborgaren som er seg sjølv nok sluttar aldri å fascinere nordmenn. No er historia tilgjengeleggjort for ein ny generasjon i ein kritikarrost teikneserieroman.Teikneserieromanen om Peer Gynt er skapt av Geir Moen, som  har jobba som serieskapar og illustratør i 20 år. I denne produksjonen besøkjer han skulen for å fortelje om eigen forfattarskap og om prosessen bak produksjonen av ein teikneserieroman.Moen gjev også ein spanande gjennomgang av stykket Peer Gynt, med eigne illustrasjonar, i tillegg til å snakke om livet til Henrik Ibsen, det politiske og kulturelle klimaet på hans tid, og korleis dette påverka arbeidet med det dramatiske diktet Peer Gynt.

ROGADANS

Kunstarter i samspill, Trinn: VG1-VG3
I Rogadans får elevane oppleva og sjølv vera med på folkedans og folkemusikk frå Rogaland og resten av Noreg. Det heile startar med at fire av dei fremste musikarane og dansarane innan sjangeren gjer ei forrykande danseoppvising på ti minutt.
Etter oppvisinga tar dei elevane med inn i dansen, og dei får læra seg dei grunnleggjande stega i halling, suldalspringar og reinlender.
Sjå vedlegg om fagleg relevans for læreplanen.Rogadans er utvikla i samarbeid med Folkemusikkarkivet for Rogaland.Folkemusikkarkivet for Rogaland held til på Sand i Suldal og er ei avdeling ved Ryfylkemuseet. Arkivet har opptak av song, spel og dans frå heile Rogaland og tek imot grupper etter avtale.Folkemusikkarkivet arrangerer den årlege kurshelga Folkemusikk- og dansehelg i Suldal kvar haust, med kurs i spel, song og dans for deltakarar i alle aldrar og alle nivå. Arkivet har gitt ut læreverket «Bergteken», eit tobindsverk med vokal- og instrumentalstoff frå heile fylket. https://ryfylkemuseet.no/.

ROMANTIKKEN I BILDEKUNSTEN

Visuell kunst, Trinn: VG1-VG3
Stavanger kunstmuseum ynskjer elever frå den vidaregåande skulen velkomne til ei nitti minutt lang økt der me set fokus på eit utval verk frå romantikken. Kva var utgangspunktet for romantikken som periode? Korleis kan me lesa verk av til dømes Hans Gude og Lars Hertervig som eksemplar på romantikken? Kan me sjå romantiske tendensar i samtidskunsten? 
Me søker svar på desse spørsmåla med føredrag, omvising i samlingsutstilling og dialog med elevane. 

Sameblod

Annet, Trinn: 8-10
Den prisvinnende sør-samiske spillefilmen Sameblod, regissert av Amanda Kernell, har vunnet prestisjefylte priser og hatt utsolgte visninger på fire av de fem største filmfestivalene i verden. Den vant også filmprisen «Dragon Award - Best Nordic Film» på Gøteborg Filmfestival.
Sameblod er en kjærlighetserklæring til dem som forlot, og de som ble værende.
Elle Marja, 14 år, er reindriftssame. Hun blir utsatt for rasisme på 1930-tallet, og rase-biologiske undersøkelser på kostskole. Hun begynner å drømme om et annet liv. For å oppnå dette, må hun bli en annen, og bryte alle bånd med sin familie og kultur.Sameblod gir oss innblikk i hvordan det var å vokse opp i den samiske kulturen på 1930-tallet, samtidig som vi ser hvordan storsamfunnet behandlet samene. Lite er overforklart og realismen er både sterk og rørende.
På et bakteppe av brutal rasisme er Sameblod en film som også utforsker ungdomsopprør, selvrealisering, økonomisk makt og hvordan et samfunns kollektive grusomheter kan påføre mennesker en skamfølelse som fører til selvforakt og ødelagte familier.
Den egner seg godt til ettersnakk og gir anledning til å ta opp viktige tema som utenforskap, egne grenser og identitet.

Samtidskunsten og den grønne bølgen

Visuell kunst, Trinn: 8-10
En ny grønn bølge slår over oss og planter har kanskje aldri vært viktigere, eller mer trendy, enn akkurat nå! Vi fyller hjemmene våre med grønne planter, dyrker grønnsaker i pallekarmer og hører om truede økosystemer og artsmangfold på nyhetene. Gjennom historien har vi plassert oss selv over plantene, uten å ta konsekvensene av vår innvirkning på naturen. Men hva er egentlig vårt forhold til planter? Er vi interessert i dem for deres egen skyld, eller for deres nytteverdi?I utstillingen Flora – mellom planter og mennesker utforsker vi disse spørsmålene gjennom kunstverkene til en rekke norske og internasjonale samtidskunstnere. Her er blant annet en åtte meter lang skulptur av den giftige og invasive planten kjempebjørnekjeks, en naturtro avstøpning av verdens største vannlilje, Victoria amazonica, og et helt drivhus med kunstige blomster som den colombianske kunstneren Alberto Baraya har funnet i Stavanger. Flere av kunstnerne tar for seg botanikkens historie, som er tett knyttet til den europeiske kolonihistorien og utnyttelsen av mennesker og planter for økonomisk vinning. Andre kunstverk stiller spørsmål ved vår kontroll av naturen og forholdet til uønskede planter, som for eksempel ugress.Vi inviterer til et to-timers program med dialogbasert omvisning og verksted ledet av en kunstformidler. Formidlingen legger vekt på ulike perspektiver på vårt forhold til naturen og berører sentrale temaer i læreplanen for samfunnsfag for ungdomstrinnet.En lærerveiledning sendes ut i forkant av museumsbesøket.

Skolen i gamle dager

Kulturarv, Trinn: 2-3
I 2019 er det 280 år siden Christian VI innførte skulegang for alle barn i Noreg. Elevane blir med på ei skulehistorisk reise på Stavanger skolemuseum, og får vere med i ei gammaldags skulestove som omgangsskuleelevar.
Her blir dei med på eit improvisert dramaopplegg rundt ein komprimert skuledag rundt 1919. Elevane får låna kostymer og museumspedagogen speler lærarinna frøken Pedersen.

SMED FOR EIN DAG

Kulturarv, Trinn: VG1-VG3
Smed for ein dag er eit undervisnings- og opplevingsopplegg tufta på solide kunnskapar i tradisjonshandverk. Elevane får ei kort innføring i smedfaget, og jobbar parvis ved feltessene etterpå. Dei får erfaring med oppfyring, manuell innblåsing av luft, og i tillegg bruk av ulike typar verkty. I prosessen tileignar dei seg materialkunnskap om smijern. Alle elevane får smi si eiga eldrake.
For hundre år sidan var det smie på dei fleste gardar, og alle bygder hadde smeder. Terje Granås er ein av dei som har tileigna seg kunnskap om handverket, og han vidareformidlar tradisjon og teknikkar frå dei gamle bygdesmedane. Han arbeider som smed på heiltid, og har sveinebrev i faget og over 20 års erfaring. Han har også vore smed-stipendiat i tre år ved Norsk Håndverksinstitutt.

Snakk om språk

Litteratur, Trinn: 8-10
Snakk om språk! er ein av tre produksjonar i Den kulturelle skulesekken som er utarbeidd av Ivar Aasen-tunet. Elevane får møte formidlarane Benedicte Søreng og André Lassemo. Opplegget har form som ei framsyning med aktiv deltaking frå tilhøyrarane. I samtalen kjem ein inn på elevars og eigne haldningar til språk. Vi diskuterer skriftspråksituasjonen, dialektbruk, språkendringar, språk og makt og språkleg vane. Kva betyr språket, både det munnlege og skriftlege for oss? Kvifor gjer vi om på språket når vi flyttar? Korleis kan vi bruke språk og dialekt i ulike samanhengar?

Spillverksted

Film, Trinn: 8-10
De fleste unge idag spiller et eller annet dataspill. Men har du noen gang lurt på hvordan spill lages? Mads Stensrud  driver Nexus Esport i Kristiansand. Han vil holde en intro der elevene lærer mer om spill før elevene setter seg ved datamskinene for å lære enkel koding.

Spør en forfatter

Litteratur, Trinn: 5-7
En forfatter kommer på besøk. Han kan fortelle dere en historie og lese fra en bok han synes passer. Men dere kan også få velge selv hva dere vil høre om. Kanskje klassen har arbeidet med skriving? Kanskje dere har snakket om spenningskurve eller personskildring? 
Hva skal til for å lage en historie? Er det noe som kan knyttes til det klassen vår har arbeidet med? Skal det være noe morsomt eller spennende? Hvordan planlegger man en historie – og hvordan kan det bli til ei hel bok? Eller en hel bokserie?Kanskje vil dere ha en liten skriveøvelse? Eller kanskje dere har mange spørsmål dere vil stille?Bjørn Ingvaldsen har skrevet nesten 60 bøker for barn, ungdom og voksne.  Han har besøk skoler i alle fylker og har hatt flere tusen forestillinger i skoler og bibliotek.Har dere ønsker kan dere sende en e-post på forhånd til bjorn@forfatteren.no. Hvis ikke finner han på et opplegg som han tror vil passe for klassen.Det blir 45 minutter fyllt med lesing, fortelling, samtale og inspirasjon.

STAR WÅRS - "med å".....

Scenekunst, Trinn: 5-7
STAR WÅRS (MED Å)Når vi leker, er det ikke alltid like enkelt – eller viktig – å holde seg til den originale historien. Og noen ganger kan det bli like bra, eller til og med bedre, om vi blander historiene litt!For hvordan var det nå igjen; minner ikke Star Wars veldig om våre egne, mer tradisjonelle eventyr, med riddere, prinsesser, og skumle slemminger som må overvinnes?På 40 minutter serverer skuespillerne – godt hjulpet av barna selv - en forestilling full av latter og gisp – og masse musikk - som passer like godt for alle, enten de elsker historien Star Wars, eller aldri har hørt den før.Forestillingen er tilpasset DKS etter støtte fra Akershus DKS og praktisk tilrettelagt av Akershus Teater.ANSVARLIGE
Utøvere/grupper: Madam Pysj ASMEDVIRKENDE
Håvard Gressum Antonsen (Komponist)
Joakim Borgen (Regissør og manusforfatter)
​​​​​​​Bror Kristiansen (Lyddesigner og manusforfatter)

Stemmen, symfonikonsert med SSO

Musikk, Trinn: 5-7
Hva skjer når vi blander musikksjangrene opera og hip hop? Fins det likheter mellom opera og hip hop? På hvilke måter kan vi bruke stemmen vår?

Dette skal vi finne ut mer om når Stavanger Symfoniorkester inviterer til skolekonsert sammen med konferansier og hiphop-artist Lars Tønnessen, kanskje mer kjent som rapperen Atlars. Mange kjenner ham nok fra ulike sjonglerings-show og kurs med Flaks sjongleringsgruppe. Sammen med Lars og SSO skal fire elever ved Hå kulturskole Ung Opera presentere sjangeren opera.

Elevene er Tobias Vigrestad Mellemstrand (17 år, kontratenor), Maria Leonora Våland (21 år, mezzo) og Bjørghild Espeland (18 år, mezzo).Konserten finner sted i Fartein Valen-salen, som har fått sitt navn etter komponisten Fartein Valen (1887-1952) som ble født i Stavanger. Salen, som både er storslått og intim, har en klassisk skoeskeform. Salen har 1500 seter fordelt på parkett, tre balkonger og korbalkong. Salens akustikk er optimalisert for akustisk musikk og Stavanger Symfoniorkester sitt repertoar. Stavanger Symfoniorkester (SSO) har Stavanger konserthus som sitt hjem. Orkesteret har 85 musikere fra hele 23 nasjoner, og de både øver og har konserter i Fartein Valen-salen.
Dette blir en spennende konsert og vi gleder oss til å få besøk av dere!

Superwoman

Film, Trinn: 8-10
Hva er det som får stuntfolk til å kaste seg foran biler? Hvorfor lar de seg bli tent på? Og hvordan lages egentlig slosscener på film?  Thea Danielsen Fjørtoft er stuntkvinne og skuespiller. Hun er den eneste i Norden som innehar denne kombinasjonen.«Superwoman» er en autobiografisk foredragsforestilling med utgangspunkt stuntkvinne´s erfaring, og refleksjoner rundt prosesser hun går igjennom i sitt yrke. Skuespilleren har selv jobbet på over 25 film og TV produksjoner, som stuntkvinne. Tematisk er dette en forestilling om å følge drømmer og å sette seg mål, gjerne høye og uoppnåelige mål. Om å tillate seg selv å drømme om at alt er mulig.Dette er en forestilling full av film og lyd, action og dramatikk, hvor stunt blir avslørt og forklart. Med utgangspunkt i stuntbransjen, berøres emner som grensesetting, tillit, mot, respekt, og verdien av å ha gode kollegaer som holder avtaler.Forestillingen er en blanding av Theas egne erfaringer og hennes refleksjoner rundt dette. Som tittelen insinuerer kan oppdragene noen ganger bli vel spesielle. 
 

THE BIGGEST LITTLE FARM

Film, Trinn: VG1-VG3
Filmen handlar om den åtte år lange reisa til John og Molly Chester der dei byter ut storbyliv mot gardsliv på bygda i California, USA. Dei drøymer om å produsera mat i harmoni med naturen.
Korleis spelar ein på lag med naturen når det finst prærieulvar som vil ha hønene dine til middag? Kva med alle krypdyra som et opp frukta? Og den verste trusselen av alle, klimaendringer som skaper øydeleggjande flaumar og brennande skogar.Filmen er ei sterk skildring av korleis dei får til å leva i pakt med naturen. Formidlinga består av vising av filmen og ein kort samtale etterpå med Dag Jørund Lønning.

To hundre og sekstini dagar

Litteratur, Trinn: 1-4
To hundre og sekstini dagar med regn.
Han ser lauvet falla som kalenderark frå trea.
To hundre og sekstini dagar.
Og kvar gong det regnar, saknar han sin beste ven.
To hundre og sekstini dagar handlar om vennskapet mellom ein liten gut og ei lita jente, og tankane til guten når jenta flyttar. Regnet og saknet er gjennomgangstema. Dette er ei vakker og poetisk framsyning til refleksjon og ettertanke. Bjørn Rune Lie sine illustrasjonar til boka vert vist på storskjerm, og det blir opplesing, musikk og lydkulissar.
To hundre og sekstini dagar er ei biletbok for barn i skulealder, helst som høgtlesingsbok. Temaet er vennskap, sakn og einsemd, men også nytt håp! Illustrasjonane har ein avdempa fargebruk og kler teksten svært godt. Teksten er gjennomarbeidd og tidvis poetisk. Med sitt stillferdige vesen klarer boka både å framstille det store saknet, men også å trøyste og varme. Å lese denne boka er som å få ein mjuk katt som krøllar seg saman i fanget ditt.

Tres Musicos

Musikk, Trinn: 1-7
I 1492 oppdaga og erobra Columbus Cuba. Spanske oppdagelsesreisande nytta Cuba som base for å reise enda lenger vest, og i 1519 sette Hernán Cortés og mannskapet hans foten på meksikansk jord. I fleire århundre styrte spanjolane store delar av Latin Amerika, og eit føydalt system og misjonsverksemd tvang urbefolkninga til å tjene sine nye, og stundom brutale herrar. Spanske sjømenn og misjonærar la stor vekt på å gje urbefolkninga opplæring i europeisk musikk; kyrkjemusikk og verdsleg musikk. Så det er ikkje til å undrast over at båe cubansk og meksikansk musikk har røter i spanske musikktradisjonar.Då Alejandro og Hades kom til Noreg, hadde dei med seg musikk frå sine heimland i bagasjen. Etter studier i Sevilla hadde Ole André med seg kunnskap om spansk flamencomusikk attende til Noreg. Fascinasjon over verdsmusikk har ført desse tre musikarane saman, og dei presenterer melodiar som er typiske for nettopp Cuba, Mexico og Spania, - på tradisjonelle instrument.

Under ein stein

Litteratur, Trinn: 1-4
Under steinar ligg småkrypa stille og trur at ingen veit om dei. Men så kjem du! Du løftar på ein stein og straks ser du dei: billene, edderkoppane og makkane. Boka er illustrert av Inger Lise Belsvik og det er ho som tek elevane med på denne «forskingsverkstaden».Boka Under ein stein har spesielle litterære og visuelle grep som Inger Lise gjerne viser og deler med elevane. Vi studerer fakta om insekta; tel føter og venger og les høgt saman. Powerpoint av illustrasjonane gir oss store, tydelege detaljar, og elevane får lære om korleis ein illustratør jobbar, der både research, teknikkar og fargar er viktige for å få fram eigenartar på krypa. Heile vegen er elevane aktive med munnlege innspel, spørsmål og svar.For elevane på 1 og 2 trinn: Vi skal tekne insekt så ta med blyant, viskelær og noko å fargelegge med. Her treng Inger Lise ei smartboard- eller flip overtavle til å teikne på. Elevane dirigerar Inger Lise som teikner heilt nyoppdaga fantasiinsekt på tavla.For elevane på 3 og 4 trinn: Vi skal lage insekt! Korleis skal det sjå ut? Skal det være naturalistisk eller ein fantasi-kreasjon? Kva kan passe til venger; tyll eller netting? Korleis får ein fram dei hårete beina til edderkoppen? Skal insektet henga frå taket eller stå på bordet? 3.-4 trinn treng sakser, limstifter og 2-3 dorullar.
Med dorullar som utgangspunkt for kroppane vel vi materiale til insekta og går i gang, med læraren og Inger Lise som kreative hjelparar.Dei som blir tidleg ferdige får til slutt skriva eit dikt eller ein liten historie på 4-5 linjer om insektet sitt. Her vel dei sjølv om dei vil bruke fakta eller lage eit fantasi-dikt der alt mogleg kan skje. Denne bolken kan óg være til ein norsktime seinare.

Váibmogiella=Hjartespråket

Annet, Trinn: 5-7
Joik og fortelling kommer fra hjertet. Her får dere samisk kultur og musikk formidlet gjennom joik, eventyr og fortellingar fra det verkelege livet. 
Det heile blir bunde saman med spennande musikkinstrument og rytmar. 
Elevane vil også læra seg å joike og å seie nokre ord på samisk.

Winsor Blue

Visuell kunst, Trinn: 1-4
Fargen er lysets barn og lyset er fargens mor, har fargeteoretikeren Itten sagt. Men hva er winsor blue? Svaret har billedkunstner Anita Jakobsen med seg sammen med fortellinger fra Finnmark og en maleriutstilling med egne verk. Hvordan har Anita malt bildene? Hvorfor har hun malt akkurat dette bildet?  Elevene blir under forestillingen invitert til å delta aktivt i dialogen om maleriene. I verkstedet får elevene en enkel innføring i farge- og materiallære. Der maler de et bilde etter musikk på akrylpapir med akrylmaling.
Åpne filter