Dysjaland skule

Dysjaland skule

Postadresse: Postboks 172, 4097 Sola

Besøksadresse: Tjeltavegen, 4054

Telefon: 51 94 43 00

Kontaktperson: Stine Ringås, 51944300, stine.ringas@sola.kommune.no

Antall produksjoner: 5

  • Alle

En spurv og en diva

Musikk, Trinn: 8-10
I vennskapet finner de trøst og styrke hos hverandre
Den franske artisten Edith Piaf med kallenavnet «Spurven» - og den syngende filmstjernen og divaen Marlene Dietrich var begge superstjerner i sin samtid.De to verdenskjente artistene levde begge et liv i rampelyset, og blir sterkt assosiert med tiden rundt 2. verdenskrig. Piaf kom fra fattige kår i Paris, Dietrich fra overklassen i Berlin. De var totalt forskjellige i estetisk uttrykk, bakgrunn og stil, men utviklet likevel et nært vennskap som varte livet ut.
Gjennom musikken og sin innsats under 2. verdenskrig inspirerte de begge sin samtid. De satte dype spor i historien. Med kabaretformen som ramme får vi bli kjent med de to stjernene, og ta del i både suksess så vel som personlige opp- og nedturer.Sangene blir vekselvis sunget på norsk, tysk, fransk og engelsk.

Lampen og speilet

Visuell kunst, Trinn: 8-10
Kva motiverer kunstnaren til å skape? Og korleis kan kunst påverke verda?
Med utgangspunkt i dei to metaforane lampen og speilet ynskjer prosjektet gjennom ei samling kunstverk sett saman i ein formidlingsinstallasjon å gjera elevane kjende med, samt inspirera til refleksjon og samtale rundt, kunstens vesen og funksjon - frå det poetiske og estetiske til det politiske og kritiske.Økta startar med ei felles innleiing ved formidlar, før me alle beveger oss rundt i installasjonen og observerer. Elevane går så saman i mindre grupper og diskuterer verka ved hjelp av eige formidlingsopplegg. Økta endar opp i ein felles samtale der me deler våre refleksjonar og inntrykk.

Lyden av Munch

Musikk, Trinn: 1-7
Hvordan ville det høres ut hvis maleriene fikk musikk?
Det er en mann som har klart å male et bilde som du nesten får vondt i ørene av å se på. Han het Edvard Munch. Han malte ikke bare det han så, han klarte også å male hvordan det føles når man er forelsket, sjalu, sint og redd.Siden Munch klarte å male så du nesten kan høre ”Skrik”, hadde musikerne i bandet Sphinx lyst til å se om det var lyder og musikk i de andre bildene hans også. I denne konserten spiller de det de hører når de ser på Munchs bilder. Det er akkurat som om musikerne snakker om bildene, uten ord, med instrumentene sine. De gir lyd til fargene, figurene og stemningene i maleriene. Og noen ganger er det ikke lett å si om bildene blir levende eller om musikerne blir en del av maleriet.

Spør en forfatter

Litteratur, Trinn: 5-7
En forfatter kommer på besøk. Han kan fortelle dere en historie og lese fra en bok han synes passer. Men dere kan også få velge selv hva dere vil høre om. Kanskje klassen har arbeidet med skriving? Kanskje dere har snakket om spenningskurve eller personskildring? 
Hva skal til for å lage en historie? Er det noe som kan knyttes til det klassen vår har arbeidet med? Skal det være noe morsomt eller spennende? Hvordan planlegger man en historie – og hvordan kan det bli til ei hel bok? Eller en hel bokserie?Kanskje vil dere ha en liten skriveøvelse? Eller kanskje dere har mange spørsmål dere vil stille?Bjørn Ingvaldsen har skrevet nesten 60 bøker for barn, ungdom og voksne.  Han har besøk skoler i alle fylker og har hatt flere tusen forestillinger i skoler og bibliotek.Har dere ønsker kan dere sende en e-post på forhånd til bjorn@forfatteren.no. Hvis ikke finner han på et opplegg som han tror vil passe for klassen.Det blir 45 minutter fyllt med lesing, fortelling, samtale og inspirasjon.

Under ein stein

Litteratur, Trinn: 1-4
Under steinar ligg småkrypa stille og trur at ingen veit om dei. Men så kjem du! Du løftar på ein stein og straks ser du dei: billene, edderkoppane og makkane. Boka er illustrert av Inger Lise Belsvik og det er ho som tek elevane med på denne «forskingsverkstaden».Boka Under ein stein har spesielle litterære og visuelle grep som Inger Lise gjerne viser og deler med elevane. Vi studerer fakta om insekta; tel føter og venger og les høgt saman. Powerpoint av illustrasjonane gir oss store, tydelege detaljar, og elevane får lære om korleis ein illustratør jobbar, der både research, teknikkar og fargar er viktige for å få fram eigenartar på krypa. Heile vegen er elevane aktive med munnlege innspel, spørsmål og svar.For elevane på 1 og 2 trinn: Vi skal tekne insekt så ta med blyant, viskelær og noko å fargelegge med. Her treng Inger Lise ei smartboard- eller flip overtavle til å teikne på. Elevane dirigerar Inger Lise som teikner heilt nyoppdaga fantasiinsekt på tavla.For elevane på 3 og 4 trinn: Vi skal lage insekt! Korleis skal det sjå ut? Skal det være naturalistisk eller ein fantasi-kreasjon? Kva kan passe til venger; tyll eller netting? Korleis får ein fram dei hårete beina til edderkoppen? Skal insektet henga frå taket eller stå på bordet? 3.-4 trinn treng sakser, limstifter og 2-3 dorullar.
Med dorullar som utgangspunkt for kroppane vel vi materiale til insekta og går i gang, med læraren og Inger Lise som kreative hjelparar.Dei som blir tidleg ferdige får til slutt skriva eit dikt eller ein liten historie på 4-5 linjer om insektet sitt. Her vel dei sjølv om dei vil bruke fakta eller lage eit fantasi-dikt der alt mogleg kan skje. Denne bolken kan óg være til ein norsktime seinare.
Uttrykksform
Åpne filter